Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

locatie gebonden diensten

  • Steven

    Een van de voordelen van mobiel internet is dat je het overal kan doen. Er is ook sprake van dat er locatie gebonden diensten zullen komen. Twee voorbeelden: je zoekt een chinees restaurant en de treffers worden weergegeven gerangschikt naar de afstand, of als je in de buurt van de McDonalds komt krijg je automatisch een berichtje met een aanbieding voor een hamburger.

    In alle gevallen hoef je niet door te geven waar je bent (met je postcode of zo), omdat dat automatisch gebeurt.

    Weten jullie of dit al mogelijk is? Kan je op je website al ‘aflezen’ waar de bezoekers zijn?

  • Sieger

    Heet dat niet zoiets als cel-broadcasting?

  • Koen Hoorelbeke

    Hallo Steven,

    Locatie-gebonden diensten vind je momenteel nog nagenoeg NIET. Spijtig genoeg. Technisch is het reeds mogelijk, maar vraagt faciliteiten van je telecom-provider. Die moet immers aan jouw server kunnen doorgeven waar een bepaald nummer zich bevindt.

    En daar wringt het schoentje … enerzijds zijn de Nederlandse telecom-providers hier nog niet op voorzien. Dergelijk proces vergt immers heel veel van de infrastructuur.

    Anderzijds is er nog een probleem : de juridische afhandeling van het verstrekken van prive-gegevens … stel : ik heb een wap-site die dergelijke diensten aanbied. Om dit echter te kunnen, heb ik van jou de toestemming nodig om die gegevens op te vragen. Maar wat ben ik met jou toestemming, als ik niet over die gegevens beschik ? Want het is immers de telecom-provider die die toestemming nodig heeft.

    Nou, je voelt het al aankomen : om dit allemaal administratief af te handelen is er nog heelwat werk voor de boeg …

    Maar, ik zie er ook naar uit ! Locatie-gebaseerde diensten bieden WAP heelwat perspectieven, en zal de WAP-business een flinke duw in de goeie richting geven.

    Het is dus nog even wachten …

    Greetingz,

    Koen Hoorelbeke

    aspdeveloper@wapps.nl

    http://www.wapps.nl/